Wszystkie alkomaty wymagają pewnego poziomu konserwacji, wiążą się one z kosztami i należy je wziąć pod uwagę przy poszukiwaniu najlepszego dla siebie alkomatu. Wszystkie alkomaty muszą być skalibrowane. Odbywa się to poprzez ustawienie czujnika alkomatu tak, aby rozpoznawał określone stężenia alkoholu – aby móc podać dokładny odczyt. Zestawy, których nie można skalibrować, są stratą pieniędzy, ponieważ nie mogą być dokładne. Półprzewodniki są tańsze w produkcji, ponieważ czujnik jest dokładny tylko przy jednym lub dwóch stężeniach alkoholu. Następnie wykorzystuje oprogramowanie do generowania „odczytu”, jeśli poziom alkoholu spadnie poza lub w obrębie tych skalibrowanych punktów. Ogniwa paliwowe są droższe w zakupie, ponieważ mierzą objętość próbki. Następnie stosują liniową metodę pomiaru zawartości alkoholu w tej próbce oddechu / powietrza.
Alkomat to specyficzny typ maszyny, która wymaga od podejrzanego wdychania do niego w celu uzyskania odczytu. Ten odczyt jest tym, czego policja używa do określenia poziomu alkoholu we krwi (BAC). Maszyny te są na ogół dokładne, ale nadal są maszynami. Policjant obsługujący maszynę nie tylko potrzebuje odpowiedniego przeszkolenia w zakresie korzystania z niej, ale urządzenie musi być poddawane regularnej kalibracji.
O tym warto pamiętać!
Kalibracja musi być przeprowadzona w odpowiednich warunkach (pod względem temperatury, wilgotności, siły przepływu, stałej zawartości alkoholu itp.) oraz przez przeszkolonych techników. Nie jest to łatwa praca. W celu wykonania kalibracji technik musi ustawić alkomat w trybie kalibracji, odbywa się to za pomocą specjalnie zaprojektowanych narzędzi pionowych. Następnie jest podłączony do urządzeń kalibracyjnych. Podczas tego procesu pompowane jest powietrze w ilości zbliżonej do ludzkiego wydechu z predefiniowaną zawartością alkoholu. Kalibracja to proces sprawdzania wyników urządzenia z wynikami podanymi w szablonie modelu. Poprzez kalibrację wewnętrzne ustawienia alkomatu (czujnika) są sprawdzane i regulowane poprzez porównanie i dostosowanie wyników badań do znanego wzorca alkoholu.
Podsumowanie
Kalibracja alkomatu jest podobna do dostrojenia samochodu. Podobnie jak w przypadku dostrajania, kalibracja zapewnia prawidłowe działanie sprzętu i może wydłużyć żywotność urządzenia. Po wielokrotnym użyciu czujnik alkomatu stanie się nasycony, dając niedokładne wyniki. Aby uzyskać niezmiennie wiarygodne odczyty, miej oko na oznaki, że urządzenie musi zostać skalibrowane. Jeśli urządzenie wykazuje niespójne wyniki, niezwykle wysokie lub niskie odczyty lub nie pokazuje żadnych wyników, nadszedł czas na kalibrację. Jeśli urządzenie ładuje się lub resetuje wolniej między użyciami lub wyświetla komunikat o błędzie, być może nadszedł czas na ponowną kalibrację. Jeśli badany zjadł lub wypił w ciągu piętnastu minut od testu, wymagana jest natychmiastowa kalibracja. Jedzenie i picie może uszkodzić czujnik. Modele półprzewodnikowe będą wymagały kalibracji co miesiąc, jeśli używasz urządzenia codziennie, dwa razy w roku, jeśli używasz go kilka razy w miesiącu. Modele ogniw paliwowych powinny być kalibrowane co najmniej raz w roku.
Alkomaty przenośne wykorzystują czujnik ogniwa paliwowego lub czujnik półprzewodnikowy. Czujniki ogniw paliwowych, znane również jako czujniki elektrochemiczne, wykorzystują odczynniki opracowane do selektywnej reakcji z cząsteczkami alkoholu. Prąd generowany przez tę reakcję elektrochemiczną jest mierzony, a pomiar ten można analizować w celu obliczenia ilości obecnego alkoholu. Alkomaty wyposażone w tego typu czujniki mają zdolność dostarczania dokładniejszych pomiarów niż czujniki półprzewodnikowe dotyczące alkoholu w wydychanym powietrzu. Jednak czujniki te zwykle kosztują więcej niż alkomaty półprzewodnikowe. Czujniki półprzewodnikowe wykorzystują fakt, że niektóre materiały półprzewodnikowe ulegają zmianie oporu elektrycznego pod wpływem oparów alkoholu. Podczas produkcji tego rodzaju czujnika zwykle stosuje się tlenek cyny. Pomiar fluktuacji oporu ogrzanej siatki tlenku cyny jest techniką dobrą do pomiaru zawartości alkoholu w wydychanym powietrzu.